Morgonen Manna kommer att tillhandahållas vid 6 am. Tack. Studera Efesierbrevet i SSnet.org-serien Lektion 14, må den Helige Ande vara talaren till ditt hjärta. Ämnet idag är: "Ephesians och hur och varför och mot är uppmaningen till enhet för Morning Manna of the Sabbath School Lektion Efesierbrevet". Den inledande psalmen kommer att vara 229 "Den levande gudens Ande". The Sabbath School Quarterly, nedladdningsbar från SSnet.org i Teacher's Edition finns på sidan 180 och 185 i Teacher's edition (alternativ ett nedan). Webbplatsen SSnet.org låter vem som helst, var som helst, läsa lektionen på sitt eget språk. Välj ditt eget språk för att se Gud tala till ditt hjärta också. Varför klickar du inte på detta nu? https://www.adultbiblestudyguide.org/pdf.php?file=2023:3Q:SE:PDFs:EAQ323_14.pdf ---Eller prova detta alternativ: https://ssnet.org/lessons/23c/less14.html ---"att vi inte längre skulle vara barn, kastade fram och tillbaka och burna med varje vind av läran, av människors lurendrejeri, i det listiga listiga bedrägliga planeringen" (Ef. 4:14, NKJV) ---Låt oss få budskapet rakt här: Kristus steg upp till himlen för att fylla ett antal saker (4:10). ---Kristus gav många talanger (4:11) till människor för att vara funktionella för evangeliet. ---Varför? Varför alla dessa talanger för människor? Att sitta tyst i kyrkan och lyssna på pastorn som läser sin predikan från sin surfplatta. Verkligen? ---För ”de heligas fullbordande” (4:12). Hoppsan. Jag trodde att perfektion inte är möjlig på jorden. Ordet är katartismon som är, som vissa säger, "justering till korrekt fungerande skick". Rätt? Hur korrekt? Om fläktremmen på en bil inte fungerar så fungerar den inte. Korrekt? ---Varför händer allt detta? ”Tills vi alla kommer till trons enhet och kunskapen om Guds Son, [vilken kunskap? AGAPE = Guds kärlek = förhållande just nu] till en fullkomlig man [andri teleion], till mått på storleken på Kristi fullhet”. Kristus fyller. Kom ihåg? 4:10. ---Stämmer detta nu? ---Fyll min bägare tills den rinner över, Herre. ---Varför är denna Kristi fyllning och fullhet nödvändig? ---Så att vi inte skakar ur sanningen. 4:14. ---Det finns åsikter, teorier, undrande idéer, förslag, dogmatiska uttalanden, upplevelsemässig känslighet, men alla dessa är laddade med "varje vind av lära, av människors lureri, den listiga listigheten i bedrägligt plottande" (4:14) ). ---Så jag kan inte öppna munnen i Sabbatsskolan för att ge min egen åsikt? Nej du kan. Varför? Du studerade lektionen, du använde Guds ord och du bad om den Helige Andes navigering. Så dina åsikter, teorier och idéer och förslag tvättas och renas från världslighet [mätt från Bibeln], från skevhet [mätt med Bibeln]. Du är inbjuden att tala. ---Hall tyst? Nej. Tala. Men om du inte gjorde dina läxor, tala med ödmjukhet och var uppmärksam på att lyssna om du inte kanske har fel. Justera sedan efter utredning i Bibeln.