De ochtendmanna wordt om 6 uur verstrekt. Bedankt.

Efeziërs bestuderen in de SSnet.org-serie Les 11, moge de Heilige Geest de spreker tot uw hart zijn.

Het onderwerp vandaag is: Efeziërs 6 en dezelfde Meester voor baas en slaaf voor Ochtendmanna van de Sabbatschoolles Efeziërs.

De openingshymne zal 229 zijn: ‘Geest van de levende God’.

De Sabbath School Quarterly, te downloaden van SSnet.org in de Teacher's Edition, staat op pagina 140 e.v.

Via SSnet.org kan iedereen, waar dan ook, de les in zijn eigen taal lezen. Kies je eigen taal om God ook tot je hart te zien spreken.

Waarom klikt u niet meteen op deze link:

https://www.adultbiblestudyguide.org/pdf.php?file=2023:3Q:SE:PDFs:EAQ323_011.pdf

---Voor de lezing van vandaag over de slaven zou men één vers aan de Meester moeten voorlezen, Efeziërs 6:9, waarin de meester wordt verteld dat Christus ook hun Meester is. Kijk eens naar het woordje ‘ook’.

---Het is een 1+1 situatie. De één is de baas, wie is de ander? De slaaf.

---Dus hier is de essentie van de relatie tussen de meester en de slaaf. Christus behoort tot beide.

---Omdat ze dezelfde God aanbidden en Hij identiek is aan hen, voegt Paulus aan de Meester toe dat Christus deze persoon niet boven die persoon selecteert op basis van rang, eer.

---Dus de christelijke slaaf kent zijn Meester (Christus) en kan werken voor zijn meester (baas), wiens Meester ook Christus is.

---Ze zitten samen in de kerk. Op de werkplek werkt hij onder zijn baas.

---Hij eet soms samen aan dezelfde tafel als de baas en zijn gezin, maar vaak ook niet, omdat de baas een gezin heeft.

---Maar dat is als de baas een christen is die Christus kent.

---Gehoorzaamheid is aan de Wet van God. Gerechtigheid wordt beschreven door de Wet van God (Nadenken over Christus pagina 274).

---Rechtvaardigheid ontstaat door geloof in dezelfde Wet en dezelfde Christus voor meester en slaaf, en Christus is hun Meester van arbeid voor beiden.

---Er zijn geen twee soorten behandelingen door Christus van meester en slaaf.

---Christus vraagt niet naar titel, beroep, scholing, opleiding, bloedgroep, geslacht, ras, cultuur, natie, land, bevolkingsgroep, denominatie, politiek, waar de slaaf of meester vandaan komt.

--- Geen bevrediging van personen. Geen aanvaarding door de prestaties van personen, maar geloof en gehoorzaamheid die worden verwacht en getoond.

---Dus als de baas geen christen is, maar agnostisch of atheïstisch?

---Werk alsof je het voor Christus doet. Hij is niet Christus, maar de Christus in jou, doe het voor Hem.

---En de baas zal zo onder de indruk zijn dat hij twee keer zal nadenken over je geloof, over je kerk, over Christus.

---Ik baseer dit indirect op gegevens die ik acht maanden na mijn pensionering kreeg. De universiteit kon geen vervanger voor mijn functie vinden. Toen kregen ze er een. Ze maakten bekend dat ze blij zijn omdat hij net als hun vorige Zevende-dags Adventistenleraar is.

---Misschien had Paul een punt. Juist?

--- Een compromis om op een sabbat te werken? Nee kan niet. Hoewel de hemel valt.

---Jij ook? Werken op sabbat? Stop. Wanneer? Onmiddellijk.